Creatie

Om tot een uniek ontwerp te komen gaat er heel wat vooraf. 
Als we kennismaken met het bedrijf komen we graag op bezoek om de sfeer en cultuur te proeven zodat we een ontwerp kunnen maken dat goed past. Daarna gaan we brainstormen en schetsen. Wij maken meestal meerdere ontwerpen die aan de omschrijving van de klant voldoen. 

Voor Basisschool de Wegwijzer mochten wij een geheel nieuw logo ontwerpen. Wij kregen een grote vrijheid voor het ontwerp. Het moest in ieder geval ‘fris en fruitig’ zijn en de slogan van de school is ‘Op weg met je talent’.

Hieronder gaan we in enkele stappen laten zien hoe het proces gaat vanaf de ontwerpfase tot het echte ontwerp dat de klant heeft gekozen. 

Na het eerste gesprek begin ik met een brainstorm. Dit doe ik door eerst bijvoorbeeld de kernwaarden, missie of visie van het bedrijf op te schrijven.

Ik google op de naam of branche. In het geval van De Wegwijzer is het een naam die vaker voor scholen is gekozen en door te googlen zorg je ervoor dat je niet de 10e in de rij bent die met hetzelfde idee komt.

Een enkele keer heb je snel een idee wat goed past en de andere keer moet je het een paar keer wegleggen en er weer bij pakken.

De Wegwijzer gaf mij veel vrijheid in het ontwerp. Ze gaven aan dat het in ieder geval een fris en fruitig logo moest zijn dat bij de school moest passen. Het motto van de school is: ‘Met je talent op weg’.

Bij de brainstorm maak ik vaak al wat grove schetsjes. Deze werk ik dan wat beter uit. Bij het ene logo in iets meer detail dan in het andere logo.
 
De uil is gekozen met een dubbele lading. Ten eerste omdat de uil als wijs staat aangeschreven in de dierenwereld. Bij een school denk je aan wijsheid. 
Ten tweede wijst deze uil je de weg gebaseerd op de naam en slogan van de school.

Vervolgens ga ik aan de slag op de computer. De werkwijze kan wel verschillen, in het geval van De Wegwijzer heb ik de schets van de uil overgetrokken. Tijdens het overtrekken kwam ik toch nog tot andere inzichten om het hoofd en lijf ineen te maken waardoor de uil niet meer echt pootjes nodig had maar het meer een icoontje werd. 

Uiteindelijk heb ik de kleuren bij de uil gekozen die bij het fris en fruitige van de school paste. 

Er zijn heel veel lettertypes waar je uit kan kiezen en het kan dan ook veel verschil maken welk lettertype je bij een beeldmerk voegt. Als je bij deze uil een bold lettertype had gekozen valt de uil teveel weg.
Een naam moet een toevoeging zijn aan het beeldmerk en samen moet het mooi in balans zijn. Origineel was bijvoorbeeld ook de letter IJ anders in het lettertype. Dit heb ik aangepast zodat het complementair is aan het geheel.